تفسیر سوره‌ی قدر

منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

تامل برانگیز

از الف تا ی برای تو

women

ترنم باران

هم نگاران

آهنگ

جشنواره ملی شعر الغدیر

تکه های دل

انجمن شعر دزفول

مرکز محافل و جشنواره ها حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

کانون ادبیات داستانی دزفول

متیل

اخبار داستان

ادبیات

ققنوس خاکستری

خبر گذاری کتاب ایران

آیا مرجع مسابقات

فراخوان

فستیوال نیوز

فدک

کلمات عاشقانه ی خدا

قرآن و زندگی زیبای ما

پروانگی

مزرعه ی سبز

معاونت قرآن و عترت

ام الکتاب

داستان های قرآنی

شهر رمضان وبلاگ جامع قرآنی

اشعار قرآنی

وبلاگ قرآنی

وبلاگ قرآنی بینات

وبلاگ قرآنی کلام وحی

وبلاگ مذهبی قرآن پروژه

وبلاگ قرآنی ازشفت

وبلاگ قرآنی دانشگاه اصفهان

وبلاگ قرآنی اشراق

بزرگترین وبلاگ قرآنی

وبلاگ قرآنی افرا

قرآن بهار دل ها

وبلاگ قرآنی ریاحین

معرفی وبلاگ ها و وب سایت های قرآنی

هجدمین دوره ی سراسر مسابقات قرآن و عترت

دانلود رایگان نورالجنان

تحقیقات علوم و قرآن و حدیث

معجزات علمی قرآن

حضور قلب در نماز

جی پی اس موتور

جی پی اس مخفی خودرو

قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 88
بازدید ماه : 87
بازدید کل : 78197
تعداد مطالب : 236
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1


فال انبیاء

فال انبیاء

نیت کنید و اشاره فرمایید

آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

الفبای عترت


لوگوی دوستان



تفسیر سوره‌ی قدر

جمعه 7 شهريور 1393

معنای لیلة القدر

یکی از معانی قدر، عزّت و شرف است، زهری و غیره از حضرات علما در اینجا همین معنی را مراد گرفته‌اند، و وجه نام‌گذاری این شب به لیلة القدر عظمت و شرف آن است، ابووراق فرموده است: به این شب  از آن جهت لیلة‌ القدر می‌گویند که انسانی که قبل از این در اثر بی‌عملی، قدر و قیمتی نداشت، به توبه و استغفار و عبادت در این شب، صاحب قدر و شرف قرار می‌گیرد.

معنای دیگر قدر، تقدیر و حکم می‌آید، با توجّه به این معنی، علّت لیلة القدر گفتنش این می‌باشد که در این شب تمام آن‌چه برای مخلوقات در تقدیر ازلی نوشته شد، آن مقداری از آن که در این سال تا رمضان آینده پیش می‌آید، آن به فرشتگانی که مأمور تدبیر و تنفیذ امور کاینات می‌باشند، سپرد می‌گردد، در این شب مقدار مقرّر عمر، مرگ و رزق هر انسان و نیز باران و غیره به فرشتگان املا می‌گردد، حتّی اگر برای یکی در این سال حج مقدّر شده است، نیز نوشته می‌شود، و این فرشتگانی که این امور به آنها سپرد شده است، موافق به قول ابن عبّاس چهار نفر می‌باشند، که عبارتند از: اسرافیل، میکائیل، عزائیل و جبرائیل.[۵]

این مضمون به صراحت در قرآن آمده است: «إِنَّآ أَنزَلْنَـهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَـٰرَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ ٭ فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ ٭ أَمْرآ مِنْ عِندِنَا»[۶]  که در این شب مبارک تمام امور فیصله‌ی تقدیر، نوشته می‌شوند.

مراد از «لَیْلَةٍ مُّبَـٰرَکَةٍ» نزد جمهور مفسّرین لیلة القدر است، و آن دسته از علما که مراد از «لَیْلَةٍ مُّبَـٰرَکَةٍ» را شب برائت/ نصف شعبان قرار داده‌اند، آن را چنین تطبیق می‌دهند، که فیصله‌ی ابتدایی امور تقدیر به صورت اجمالی در شب برائت انجام می‌گیرد، سپس تفاصیل آن‌ها در لیلة القدر نوشته می‌شوند. در تأیید این، قولی از حضرت ابن عبّاس هست که آن را امام بغوی به روایت ابوالضحی نقل فرموده است که: خداوند فیصله‌ی امور تقدیر یک سال را در شب برائت نصف شعبان انجام می‌دهد، سپس در شب قدر آن را به فرشتگان مربوط می‌سپارد.[۷]

مقصود از فیصله‌ی امور تقدیر در این شب، این است که آنچه از امور تقدیر که در این سال قابل تنفیذ می‌باشد آنها را از لوح محفوظ نقل نموده به فرشتگان می‌سپارند، اگر چه اصل نوشته تقدیر در روز ازل انجام گرفته است.

تعیین لیلة القدر

از تصریحات قرآن این امر تا این حد ثابت است که شب قدر در ماه مبارک رمضان می‌باشد، امّا در تعیین تاریخ آن، اختلاف است. در این باره چهل قول وجود دارد. امّا در تفسیر مظهری آمده است که از همه‌ی این اقوال، صحیح این است که لیلة القدر در دهه‌ی آخر رمضان است، ولی تاریخ خاصّی در این دهه‌ی آخر مشخّص نیست، بلکه امکان دارد در یکی از این شب‌ها باشد، و نیز آن در هر ماه رمضان تغییر می‌خورد، و از روی احادیث صحیح احتمال بیشتر این است که در شب‌های طاق: ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ بیاید، و در این، تمام احادیث که در ارتباط با تعیین شب قدر آمده‌اند، که در آن‌ها ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ذکر شده است جمع می‌گردند. اگر شب قدر در این شب‌ها دایر و در هر رمضان تغییر کند، پس همه‌ی روایات حدیث به جای خود درست و ثابت می‌باشند، در هیچ یکی نیازی به تأویل نمی‌ماند. بنابراین، بیشتر ائمّه‌ی فقها فرموده‌اند که شب قدر در دهه‌ی آخر رمضان تغییر می‌یابد؛ ابوقلابه، امام مالک، احمد بن حنبل، سفیان ثوری، اسحق بن راهویه، ابوثور، مزنی، ابن خزیمه و غیره همه هم چنین فرموده‌اند، و روایتی از امام شافعی نیز موافق با این منقول است. روایتی دیگر از امام شافعی چنین آمده است که این شب غیر قابل تغییر است، بلکه متعیّن است.[۸]

روایتی از حضرت عایشه‌ی صدّیقه در صحیح بخاری آمده است که رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم  فرمود: «تَحَرَّوْا لَیْلَةَ القَدْرِ فِی الوِتْرِ، مِنَ العَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ»[۹]؛ یعنی شب قدر را در دهه‌ی آخر رمضان جستجو کنید. و در صحیح مسلم به روایت حضرت ابن عمر آمده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: «فَاطْلُبُوهَا فِی الْوِتْرِ مِنْهَا»[۱۰]؛یعنی شب قدر را در شب‌های طاق دههی آخر رمضان تلاش کنید.[۱۱]

برخی از فضایل شب قدر و دعای ویژه‌ی آن

بزرگترین فضیلت این شب همان است که در باره‌ی این سوره بیان گردیده است که عبادت این یک شب، از عبادت هزار ماه؛ یعنی هشتاد و سه سال بهتر است. باز برای بهتر بودن آن، حدّی مقرّر نیست، که چه قدر بهتر است؟ آیا دو برابر، چهار برابر، ده برابر، صد برابر و غیره، همه امکان دارند.

در صحیحین از حضرت ابوهریره منقول است که رسول خدا صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: «هر کسی که در شب قدر برای عبادت برخاست، همه‌ی گناه‌های گذشته‌ی او عفو می‌گردد.»[۱۲]

و از حضرت ابن عبّاس روایت است که نبی‌اکرم صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: «تمام فرشتگان که در سدرة المنتهیٰ اسکان یافته‌اند، در شب قدر همراه با جبرئیل به دنیا فرود می‌آیند، و هیچ مرد و زن مؤمن نیست که آن‌ها سلام نکنند، غیر از کسی که او شراب بنوشد یا گوشت خوک بخورد.»

در حدیثی رسول خدا صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: «هر کسی که از خیر و برکت شب قدر محروم بماند، او کاملا محروم و بدشانس است.»

بسیاری در شب قدر انوار خاصّی را مشاهده خواهند کرد، امّا نه این برای همه حاصل می‌گردد و نه در تحصیل ثواب و برکات شب قدر دخلی خواهند داشت، لذا نباید به فکر آنها بود.

حضرت عایشه‌ی صدّیقه رضی الله عنها از رسول خدا صلیٰ الله علیه وسلم: که اگر من شب قدر را یافتم، چه دعایی بخوانم؟ آن‌حضرت صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: این دعا را بخوان «اللّٰهُمَّ إِنَّکَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنِّیْ»؛ بار الٰها! تو عفو کننده‌ای و عفو کردن را می‌پسندی، گناه‌های مرا عفو بفرما.[۱۳]

«إِنَّآ أَنزَلْنٰـهُ فِی لَیْلَةِ آلْقَدْرِ»؛ در این آیه تصریح شده است که قرآن کریم در شب قدر نازل شده است و نیز می‌تواند مفهوم آن چنین باشد که کلّ قرآن از لوح محفوظ در شب قدر نازل شده است، سپس حضرت جبرئیل طی بیست و سه سال آن را به تدریج اندک اندک بر حسب هدایت آورده است و نیز می‌تواند مراد از آن، این باشد که آغاز نزول قرآن یا چند آیه در این شب باشد، سپس بقیه‌ی آن به تدریج نازل شده باشد.

همه‌ی کتب آسمانی فقط در رمضان نازل شده‌اند

حضرت ابوذر غفاری روایت نموده است که رسول‌خدا صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: «صحیفه‌های حضرت ابراهیم به تاریخ سوم رمضان، تورات در تاریخ ششم، انجیل در تاریخ سیزدهم و زبور در تاریخ هیجدهم رمضان نازل گردیده است، و قرآن کریم به تاریخ بیست و چهارم رمضان بر رسول خدا صلیٰ الله علیه وسلم نازل شده است.»[۱۴]

«تَنَزَّلُ الْمَلٰـئِکَةُ وَالرُّوحُ»؛ مراد از روح، حضرت جبرئیل امین است. حضرت انس روایت نموده است که رسول خدا صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: «هرگاه شب قدر بیاید، جبرئیل با جمع بزرگی از فرشتگان به زمین فرود می‌آیند، و برای همه‌ی بندگان خدا از مرد و زن که به نماز یا ذکرالله مشغول باشند، دعای رحمت می‌کنند.»[۱۵]

«مِن کُلِّ أَمْرٍ»؛ در اینجا حرف «مِنْ» به معنای «بَا» است چنان که در «یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللهِ»[۱۶]،  «مِن» به معنای «با» به کار رفته است، یعنی فرشتگان تمام وقایع پیش آینده تقدیر در سال را با خود همراه گرفته به زمین فرود می‌آیند.

بعضی از مفسّرین مانند مجاهد و غیره «مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»، را به سلام متعلّق دانسته و آن را چنین معنی کرده‌اند که این شب از هر شر و آفت و چیزهای بد، سالم است.[۱۷]

«سَلَـٰمٌ»؛ در اصل عبارت «هِیَ سَلَامٌ» است؛ لفظ «هِیَ» حذف شده است؛ یعنی این سلام و سلامتی است، و کاملا خیر است، که نامی از شر در آن نیست.[۱۸] و بعضی گفته‌اند که تقدیر عبارت «سَلامٌ هُوَ» است، و آن را صفت «کُلِّ أَمْرٍ» قرار داده‌اند، و معنایش این که این فرشتگان هر آن امری را برداشته می‌آیند که خیر و سلام باشد.[۱۹]

«هِیَ حَتَّیٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ»؛ یعنی این برکات لیلة القدر مختصّ قسمتی از شب نیست، بلکه از آغاز شب گرفته تا طلوع فجر ادامه خواهد داشت.

فایده

در این آیات لیلة القدر از هزار ماه بهتر قرار داده شد؛ بدیهی است که در آن هزار ماه هر سال یک شب لیلة القدر می‌باشد، پس این محاسبه به چه صورتی می‌باشد؟ ائمّه‌ی تفسیر فرموده‌اند که مراد از هزار ماه، آن ماه‌هایی هستند که در آن‌ها این شب نباشد، لذا ایرادی نمی‌آید.[۲۰]

با توجّه به اختلاف مطالع در ممالک و شهرهای مختلف، شب قدر مختلف می‌باشد و در آن هیچ گونه اشکالی نیست؛ زیرا به اعتبار هر کجا که شب قدر بیاید، در شب همان جا برکات لیلة القدر حاصل می‌شوند. والله سبحانه وتعالیٰ أعلم.

مسأله: هر کسی که در شب قدر نماز عشاء و صبح را به جماعت ادا کرد، او نیز ثواب آن شب را دریافت و هر کس هر چه بیشتر عبادت کند به ثواب بیشتری نایل می‌گردد. در صحیح مسلم به روایت حضرت عثمان غنی آمده است که رسول خدا صلیٰ الله علیه وسلم فرمود: «هر کسی که نماز عشاء را با جماعت ادا کرد، به ثواب قیام نیم شب نایل آمده است و اگر نماز صبح را با جماعت ادا نماید، پس ثواب عبادت همه‌ی شب را یافته است.»[۲۱]

برگرفته از تفسیر معارف القرآن/ اثر مولانا مفتی محمد شفیع عثمانی
ترجمه‌ی مولانا سید محمّد یوسف حسین پور

[۱] کذا فی‌الخازن.

[۲] کذا فی‌الدرالمنثور.

[۳] مظهری.

[۴] ماخوذ از ابن‌کثیر.

[۵] قرطبی.

[۶] دخان، آیات ۳،۴و۵.

[۷] مظهری.

[۸] ابن کثیر.

[۹] صحیح بخاری: ۲۰۱۷.

[۱۰] صحیح مسلم: ۱۱۶۵

[۱۱] مظهری.

[۱۲] صحیح بخاری: ۳۵؛ صحیح مسلم: ۷۶۰

[۱۳] قرطبی.

[۱۴] مظهری.

[۱۵] مظهری.

[۱۶] رعد، ۱۱.

[۱۷] ابن کثیر.

[۱۸] قرطبی.

[۱۹] مظهری.

[۲۰] کذا ذکره ابن کثیر عن مجاهد.

[۲۱] صحیح مسلم: ۶۵۶.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 21:56



درباره



هدف از این وبلاگ ایجاد فضایی روح انگیز و قرآنی وزمینه ای برای ترویج و توسعه و گسترش کتاب خدا


مطالب پیشین

زیباتر از اینم مگه می شه
مهر پدری
مادر قهرمان
سال نو مبارک
انگار که پاییزم
حریم من
ذات
مهمان امام حسین (ع)
سختی ها
نشانه هایی از قدرت خدا
من کیستم؟
به نام خدا
آیا؟
بگو یا ابوالفضل
فرا رسیدن ماه محرم تسلیت باد
رابطه
یتیم
عید غدیر مبارک
مسابقه ی بزرگ غدیر
خطبه ی غدیر




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by alefbayeetrat